Természetes pedagógia - kutya tanításának családi útja

Cikk: 88., Dátum: 2020. június 20., Szerző: Családi kutyaiskola - Pécs


Létezik ma olyan kutyatanítási módszer, amely az emberi beszédet "feleslegesnek" tartja, ami csak "összezavarja" a kutyát. Valóban le lehet butítani a kutya tanítását egy egyszerű igen-nem, jutalom-büntetés, "klikk"-nem "klikk" technikára, amit a kutya kétségtelenül nagyon könnyen megért.

Aki azonban gondolkodik, annak azért lehetnek még kérdései, pl: Vajon a kutya tanítása tartalmában csak egy-egy mozdulatsor berögzítéséről szól, amit a cél elérése érdekében a kutya közreműködően elvégez? Vagy a tanítás egyben kifejezheti akár a közösségi összetartozást is és átadhat magasabb szintű tudást? Vajon a csendben lévő Gazdik, akik a tanításban beszédben magukra hagyják a kutyát szociálisan megerősítik a kapcsolatukat? Vagy akik a megszólítást, a beszédes mutatást és a szóbeli dicséretet alkalmazzák, azok valósítják meg igazán a szociális jutalmazást?

A válaszokhoz hívjuk most segítségül a XXI. századi tudományos kutatások eredményeit, a modern kutya etológia és pszichológia ténymegállapításait. (Lásd: Források)

ÉRZELMES BESZÉD - MEGBÍZHATÓ TANÍTÓ

A dajkanyelv, ahogyan egy édesanya élénken intonálva (magas hangszínen) beszél a gyermekéhez a legalapvetőbb emberi osztenzív jelek közé soroljuk. Az érzelmes beszéd a figyelem felkeltésére kiváló lehetőség, de ezen túl az általánosítható tudás elsajátítására is különösen jó módszer.

"megfigyelés alapján is tanulnak a felnőttektől, azonban osztenzív bemutatás által a tanítás jellege alapjaiban megváltozik"

/Baross - Király/

Alkalmazásával kialakul

egy különleges bizalom.

Ezzel eldől, hogy ki a megbízható tudással rendelkező tanító.

Az üzenet, amit ilyen kommunikáció során átadunk több, mint egy egyszeri közlés, ami a jelenre értelmezhető. A tudás, amit "osztenzív-referenciális" helyzetben átadunk, az bizony általánosítható. Lehetőséget ad követendő közösségi szabályok, konvenciók, viselkedési normák tanítására is.

"a kutyák követik az ember tekintetének irányát, kiváltképp érzékenyek az emberi osztenzív kommunikációra – mivel a domesztifikáció révén az ember mellett szocializálódtak, szükséges volt e társas kompetenciákat elsajátítaniuk" 

/Baross - Király/

A kutyák tudományosan bizonyított módon képesek az osztenzív-referenciális sajátosságokat hordozó ingerekre felfigyelni. Alapvető készsége lett például az érzelmes beszéddel való "befolyásolhatóság", ami segítheti az emberi közösségbe való beilleszkedését. Biztosíthatja, hogy együttműködő partnerként vegyen részt a tevékenységekben.

Természetes kulcsingerek segítségével:

azaz dajkabeszéddel, szemkontaktussal, testi kontaktussal, simogatással

a kutyában serkenteni lehet az oxitocin agyi termelődését! Hatására a kutya "automatikusan tanulásra kész üzemmódba kapcsol".

"ez képezheti alapját annak a kifinomult kommunikációs rendszernek, mely a kutya és az ember között mûködik, és amely tanítási szituációkban megteremtheti a tanító és tanuló partnerek közötti kooperáció alapját"

/ Topál József/

 

TERMÉSZETES PEDAGÓGIA - A CSALÁDI ÚT

Ez az oktatási technika nagyon különbözik számos "operáns kondicionálású" tanítási módszertől, melyek során a kutyánál csak "mesterséges megerősítést" alkalmaznak a kívánt viselkedések kialakítására.

A pedagógiának ezen hagyományos családi útján keresztül a természetes kommunikációval - a társak közötti együttműködés elérése mellett - szélesebb körben hasznosítható, általánosítható, közösségi tudást is adhatunk át tanító pozícióban a kutyák számára.

"szelektíven érzékennyé vált bizonyos emberi kommunikatív gesztusokra, valamint az emberi beszédre, melynek következtében a társas helyzetek nagyfokú megértését elősegítő képességek fejlődtek ki benne"

/ Topál József/

Nem véletlen, hogy igen sokan a terápiás- és segítő kutya tanítását pont erre a pedagógiára alapozzák meg, ahol előfeltétel a kutya kooperatív és dominancia-elfogadó viselkedése.

Pedagógiai javaslat a kutya tanításhoz:

1. A tanítási figyelem felkeltéséhez alkalmazzunk kedélyes hangú megszólítást.

2. A tanítási folyamatban a mutatásnál, ill. vezetésnél adhatunk szóbeli biztatást.

3. A természetes jutalmazáshoz használjunk nyugodtan szóbeli dicséretet.

+1. A klikkeres idomításnál: "Minden klikk mellé csatoljunk szóbeli dicséretet." (7)

"A pedagógián alapuló tanítás tehát nemcsak egy ismeretátadási mód, hanem egy jellegzetes kommunikációs forma is, tulajdonképpen a szociális tanulás egy különös formája, melyet az azt kísérõ kommunikációs viselkedés tesz specifikussá."

/ Topál József/

Egy kedves hang már önmagában is jutalom,

amit "a kutya ösztönösen szeret vagy kellemesnek talál,

és nem szükséges tanulás" ahhoz, hogy ezen ingert „értelmezze”! Természetes, mert elsődleges és nem kondicionált! Egy előzetes megerősítés, amely megalapozza a bizalmat, ami a tanítás alapvető előfeltétele és nem pusztán csak utólagos megerősítéssel járó motiváció. (Segítség klikker kiképzőknek a megértéshez: Egy "0". negyed, egy spontán megerősítés! Semmit sem kell tenni azért, hogy jót jelentsen a kutyának. )

Fantasztikus dolog, hogy egy másik faj egyedei az emberhez hasonlóan ösztönösen képesek kommunikációs jelek segítségével hasznos tudás átvételének állapotába kerülni. Sok esetben sokkal könnyebben értelmezhető a kutyának a szóval segített egyszerű mutatás.

Ezért az emberi beszéd a kutya számára abszolút nem felesleges.

Még kondicionálni sem szükséges, ezt vívta ki a domesztikáció.

Nem zavart kelt a kutyában, hanem a tanítás igazán hatékony sikerét alapozhatja meg. Így aki a kutya tanításának ezt a családi útját kívánja járni, az a kommunikációjában biztos, hogy meg fogja jeleníteni a természetes pedagógiát.

Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom:

- (1) VIDEO: Társas tanulás és társas megismerés. A pedagógia szerepe. / Csibra Gergely és Gergely György tanulmány CEU Cognitive Development Center /

- (2) Baross Júlia - Király Ildikó: Opus et Educatio: A Természetes pedagógiáról dióhéjban: A kulturális tudás hálójában /Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Műszaki Pedagógia Tanszék/

- (3) Topál József: Magyar Tudomány: Tanítható társunk: a kutya. /MTA-ELTE Összehasonlító Etológiai Kutatócsoport/

- (4) Szegedi Imre: Innotéka: A tanítás titka: szemkontaktus, dajkabeszéd /interjú Topál József biológussal/

- (5) Kubinyi Enikő: EBológia: A kutya-ember kommunikáció /Topál József doktori értekezés/

- (6) Kubinyi Enikő: EBológia: Az ember által használt kommunikatív jelek sorrendje befolyásolja a kutyák válaszait /Tauzin Tibor (CEU) vendégposztja/

- (7) Vámosi-Nagy Nóra: Klikk! - Ahogy a kutyák szeretnek tanulni - ISBN 9789638865403

Kutyasuli képek