Gyerekre vigyázzatok! - etikai minimum

Num:71 by Csaladi Kutyasuli Dátum:
25 nov 2019

minden jog fenntatva

ajánljuk ezt a cikket az összes felelős szülőnek


hogyan nevelünk egy kutyát, persze hatással van a viselkedésére (1)

Egy személyes  történet, ami nem népmese: Olyan nyolc éves lehetett egyetlen gyermekünk, mikor kutyás társaságban voltunk. Sajnos a fiúnk épp előtte eltörte a kezét, mert elesett az iskolai udvaron. Megesik néha az ilyen baleset. Begipszelték az alkarját, de hogy ne terhelje nagyon könnyített gipszet kapott.

Ültünk a televízió előtt közösen, sport műsor ment, szurkoltunk is rendesen. A szurkolásban a kisfiúnk felkapta a kezét, a mellette lévő „képzett” kutya pedig egyből a karjára ráfogott. De nem gyengén, lágyan, bizonytalanul, hanem „tele-pofával”. Pont úgy, ahogy az kell!

„ a fogások határozottak és erősek ” (2)

Hát, meg is döbbentünk rendesen. Szerencsére a gipsz bírta a nyomást, de inkább kerültük utána a kutyát nagyon. Játékosanfogatva” volt kedvtelésből a kis kedvenc,"ŐV"-s volt, így erről ő nem tehetett. Tanult viselkedés volt és egyáltalán nem véletlen!

„ pontosan azt teszi, amit tennie kell „ (2)

Addig nem is gondoltuk volna, hogy ilyen lehet mi sem. Mert ugye ez állítólag nem történhetne meg a "civil" életben! De nekünk mégis személyesen megélt, egyénileg tapasztalat, empirikus eset! Ezért észbe is véstük ezt nagyon jól, mert a saját gyerekünket mi is szeretjük nagyon.

„ a kutya időnként túl okos lehet ahhoz, hogy szót fogadjon „ (1)

Jó dolog a bátorság, meg a magabiztosság se hasztalan. De a barátságosság, a szelídség se rossz dolog. Persze sokat számít ebben a genetika, a temperamentum, az örökölt hajlamok. De a tanulás is számít a viselkedésben, mert az is befolyásolhatja bőven a cselekvési folyamatot.

„ A tanítás első lépéseként pórázon, szájkosár nélkül,
alapos hergelés után fogassuk le a kutyát. „ (2)

Egy érzelmi hangulatnak az azonnali reakcióban, egy pillanatnyi válaszban okított módon, megszokott irányban, gyakorlott technikában is lehet bizony kifutása. Talán mindenkinek jobb lenne az, ha egy kutya nem egy gyereket, hanem inkább csak egy labdát harapna. És ha már egyszer embert harap, talán az sem mindegy, hogy azt milyen minőségben teszi.

„ nem minden állat tanulja meg ugyanazokat a dolgokat (1)

 

Idézünk csak fel néha rég elfeledett gondolatokat:

„ Így mindenki jól jár! (2)

„A kutya nem egy gyilkológép, s ha az ember nem teszi azzá, nagyon is békés, barátságos, toleráns állat! Érdekes az állatok viselkedésével kapcsolatos

kettős emberi magatartás

is, ugyanis valamilyen rejtélyes oknál fogva az ember a vadállatot szelídíteni, a szelíd állatot pedig vadítani próbálja, idomítás, képzés, és háziasítás címszavak alatt.

A probléma általában akkor kezdődik, amikor az ember azt hiszi, hogy büntetlenül uralhat, irányíthat, genetikailag befolyásolhat olyan állatokat, amelyeknek az ősei már jóval az ember megjelenése előtt is sikeres, fajfenntartó ragadozók voltak.

Amikor embertársaink

nem a megfelelő alázattal

viselkednek az állatokkal és az őket irányító, genetikailag kódolt, vad, ősi ösztönökkel szemben, akkor az állatvilág mindig megmutatja, hogy ki az erősebb, és milyen törékeny, sebezhető az emberi faj. „

/Tremmel Nándor - Kutyahírek.hu /

Aki naivan úgy gondolja, hogy egy kutya „univerzális” és rendelkezik azzal a kognitív képességgel, hogy különbséget tudjon tenni –emberi léptékben- a különböző helyzetek bonyolult és összetett tényezői között és ennek megfelelően az elvárható erkölcsös viselkedésnek megfelelően fog majd mindig önmagától cselekedni, annak ajánljuk

Dr. Gácsi Márta etológus és ŐV-s kutyakiképző felejthetetlen szavait:

„ mindenben tökéletes kutya persze nincs ” (2)

Ezért egyszerűen csak képesnek kell lennünk minden szégyen nélkül, felelősségteljes döntés meghozására, hogy milyen irányba szeretnénk a kutyát nevelni. Eldöntve a funkcióját, a szokásait, a szabályokat, a határokat, a viselkedési mintákat, a tanított reakcióit. Nagyon hiú ábránd ám azt feltételezni, hogy a kutya majd magától  „megérzi” mindig, hogy mikor-mit-hogyan szabad jó erkölccsel csinálni.

„Mindenkinek idejében el kell döntenie,

hogy kemény házőrzőt akar-e, vagy pedig kedves, barátságos kutyát.” (2)

Igen, vannak véletlen helyzetek. Igen, léteznek lehetetlen esetek. Igen, előfordulnak balesetek. Igen, vannak felelőtlen és lelkiismeretlen emberek. Igen, előfordulhatnak szerencsétlen esetek!

„  előfordulhat, hogy felnőtt kutyánk látszólag minden ok nélkül bizalmatlan, esetleg agresszív a gyerekkel „ (2)

 Egy megszerzett tudást a kutyából kitörölni nem könnyen lehet! Ezért talán sok szerető szülő közös igénye ez a nagyon egyszerű etikai minimum:

Támadáshoz szoktatott, emberrel szemben „fogatott ” kutyát
közintézménybe vinni, gyerekek közé soha, senkinek nem lenne szabad!

Talán nem túlzó szülői elvárás, hogy

ŐV- ÖKT”-s kutya

soha ne lehessen Terápiás kutya!


Ha ezt mindenki magától is betartaná, akkor létezne a kutyás világban valóban önkontroll. De sajnos bárkiben tombolhatnak még azok az „ősi ösztönök” és mind tudjuk jól, hogy ezek kitörölhetetlenek! Ennek megértéséhez egyáltalán nem szükséges se egyetemi tudás, se tudományos etológia:

„a kutya se nem fekete doboz, se nem bundás ember(1)

Ezért nagyon szépen szeretnénk erre megkérni minden felelős embert:

Gyerekre vigyázzatok!


Hálásan köszönjük a figyelmedet!

Felhasznált irodalom:
(1) Brian Hare - Vanessa Woods: Az okos kutya - A kutyák sokkal többre képesek, mint gondolnád - ISBN: 9786155373282
(2) Gácsi Márta – Ferenczy Tamás: Kutyaiskola  - ISBN: 9636050473

 

© Családi kutyaiskola - Pécs - "csak" családi Kedvenceknek

Információ és jelentkezés: 06-70/946-33-58